Jawa kolem světa, tedy původní projekt z let 2013 až 2014, splnil zamýšlený účel více než vrchovatě – nejen jako fajn výlet, který mě bavil, ale hlavně jako taškařice, která bavila tisíce jiných a zvedla lidi ze zadků! Za necelé tři roky od návratu z cesty kolem světa jsou dneska na cestě kolem planety minimálně tři výpravy, o kterých vím, že je do startovních boxů postrčila právě troufalá Jawa kolem světa.

A protože to lidi bavilo a na naší krásné planetě je ještě řada výzev a hezkých míst, která je třeba zaneřádit modrým kouřem obstarožního československého stroje, byla by škoda se věnovat něčemu tak fádnímu, jako je spořádaný život. Tím spíš, že mi osud po úspěšné chemoterapii nadělil nějaké ty roky navíc. Byl by hřích jen poděkovat a odložit je „na někdy jindy“. Nějaké jindy už třeba taky nemusí nikdy přijít, a tak se startuje do dalšího kola hned letos (2016)!

Jawa kolem světa II. je pokusem protáhnout starou třistapadesátku všemi pustinami, městy a krajinami Austrálie až do starodávné Van Diemenovy země, připomenout zašlou slávu československého cestovatele Mudr Potužníka, který „nejmladší“ kontinent projel už v roce 1974 na dvouválcové ČZ 250, nasbírat postřehy a příběhy, abyste zase měli co číst, čemu se smát a nad čím se škodolibě bavit.

Van Diemenova země není ničím jiným než starobylým názvem ostrova Tasmánie, kterou většina moderních výprav do Austrálie neprávem míjí. Ostrov dříve nesl jméno místodržícího Holandské Indie a teprve před nějakými dvěma sty let získal nové pojmenování podle svého objevitele mopřeplavce Abela Tasmana. Historie ostrova není právě veselá, šlo původně o trestaneckou kolonii, ze které nešlo zdrhnout.

Cesta Austrálií bude kromě těch nejznámějších míst zahrnovat přejezd Velké Viktoriiny pouště a ještě prázdnějšího Nullarboru, tisíce a tisíce mil outbacku, stejně jako průjezdy blahovičníkovými pralesy a horami australského východu. To všechno opět sólo (ten klid na cestě bych vám přál zažít!) a bez GPS, bez dronů, satelitních telefonů a dalších moderních zbytečností okrádajících vás o hloubku prožitku.

Protože tu původní Jawu 350/634 z roku 1978, která objela Zemi, mi bylo ctí postavit pod střechu Národního technického muzea v Praze, pojedu v pokračování Jawy kolem světa v sedle neméně obstarožní Jawy 350/638 se zajímavou minulostí. Detaily najdete v sekci O motocyklu.

Cesta začíná zabalením motorky do bedny a jejím předáním námořní přepravě, ovšem samotné dobrodružství „tam dole“ je naplánováno na konec listopadu, přičemž jsem si na cestu vyčlenil 3 – 4 měsíce. Když to dopadne ideálně, bude motorka k vidění na jaře 2017 na výstavě Motosalon, ale ruku do ohně bych za to dneska nedal.

Financování projektu se stejně jako v předchozím případě bude skládat ze tří složek. Na jakýkoli startovač zapomeňme – crowdfunding v Česku prošel bouřlivým vývojem a těší se jisté oblibě, ale v mých očích sklouzává poslední dobou do pozice, v níž bych Jawu kolem světa nikdy nechtěl vidět žebrat o prostředky. A tak největší část financí půjde z mých vlastních zdrojů, kus dodají partneři projektu a nakonec třetí složkou budou opět prodeje drobností vyjadřujících podporu a sympatie. Už teď se můžete těšit na nové samolepky, kožené klíčenky pro vaše motorky, trička a samozřejmě také na úplně novou edici Rybiček – tentokrát ve zcela jiném originálním balení (na své si přijdou nejen vaše oči, ale i nos!). A protože se sluší myslet i na jiné a vděk je prý docela hezká vlastnost, bude se z každé Rybičky oddělovat jistá částka na dárek pro plzeňskou onkologii. Všechny podrobnosti budou postupně k nalezení v sekci E-shop.

Takže co? Takže jedem!

Váš Sucháč